piektdiena, 2014. gada 14. marts

Mazbānīša ekspedīcija "Walk - Rujen" 2014 - offišal treiler

Achtung! Achtung!

Cienījamie lasītāji un lasītājas,
Izsludinu kārtējo (3.) mazbānīša ekspedīciju, kurā drīzumā vēlos doties! Laipni lūgti pievienoties! Plānotie datumi ir 22.-23. marts (atkarīgs no laikapstākļiem, bet man pofig laikapstākļi). Tikai japāņu iebrukums, Vityaz uzvara Gagarina kausā un sals varēs mani apturēt! Tāpēc šie datumi paliek spēkā, ja nelīs. Vispirms neliels ieskats:

Kādu laiku atpakaļ solīju parādīt, kas labs sagaidāms mazbānīša ekspedīcijā pa Vidzemes tālajiem ziemeļiem. Maķenīt ieskatu esmu guvis, tomēr galvenā ekspedīcijas daļa vēl tikai priekšā! Šajā rakstā dalīšos ar līdz šim gūtajiem iespaidiem, jo šī dzelzceļa līnija ir vēl interesantāka par iepriekšējo (aprakstu par Smiltenes - Ainažu mazbānīša ekspedīciju var atrast šeit: http://johncimze.blogspot.com/2012/11/ekspedicija-cimze-un-mazbanitis.html ).

Kas tad sagaidāms šoreiz, par to turpinājumā ;)

Kur gadījies, kur ne - pērnā gada rudenī jau 2reiz pabiju Latvijas - Igaunijas robežpilsētā Valkā (nebūtu igauņi nožīdojuši Valkas vēsturisko centru, nebūtu robežpilsēta), kur iepazinos ar lieliski saglabājušos dzelzceļa infrastruktūru. Varen interesanti vispār, jo Valkā savulaik bijis šaursliežu dzelzceļa un platsliežu dzelzceļa krustpunkts, tātad varen nozīmīgs tirdzniecības un satiksmes centrs. Bānītis, par kuru šeit ir runa, kursēt sācis jau 1897. gadā un savu darbību pārtraucis 1944. gadā pēc vācu armijas atkāpšanās, jo cieta reti lielus postījumus un vairs netika atjaunots.

Caurteka Valkas pilsētā
Pašā Valkas pilsētā no šaursliežu dzelzceļa palicis pāri pārsteidzoši daudz - liela, bet izdemolēta stacijas ēka, sliežu līnijas (pāršūtas uz platsliežu platumu, jo igauņi dzen iekšā savus preču vagonus) un citas labas lietas - lieliski saglabājusies caurteka, uzspridzināts tilts utt. Attēlā pa labi redzama caurteka, kuru zina tikai vietējie un entuziasti. Visā līnijā kopumā ir vairākas caurtekas, kas viena no otras atšķiras ar izmēru un vizuālo tēlu. Garlaicīgi nebūs. Nebūt nav viegli tās visas atrast, ja esi šeit pirmo reizi.


2. pasaules karā uzspridzinātais dzelzceļa tilts 
 Turpat blakus redzams kādreizējais dzelzceļa atzars uz Žuldiņiem, Api, Alūksni, kas tālāk turpinās līdz pat Gulbenei, Madonai un Pļaviņām. Ar vilcienu tagad gan pat teorētiski uz turieni tikt nevarētu, jo 1) sliedes ir demontētas 2) attēlā redzamais agrākais tilts īsti nav ekspluatācijas kondīcijā un 3) vēl apmēram miljons vietas šajā dzelzceļa līnijā vairs nav ekspluatējamas... Kā redzams attēlā pa labi, vecā tilta/caurtekas atliekās redzama vāciešu spridzinātāju brigādes atstātā riepa, ko vācu karavīru automobilis neapšaubāmi zaudējis zem tilta esošo sprāgstvielu eksplozijas brīdī lēnas automobiļa pielekšanas dēļ.Viennozīmīgi, tā top vēsture!


No šejienes līdz Valkas šaursliežu dzelzceļa stacijai nokļūt nav grūti un, lai to neizdarītu, ir jābūt topogrāfiskajam pamuļķim, kurš apmaldās starp divām (nevis trijām) priedēm, jo līdz pat vecajai stacijas ēkai ved joprojām ekspluatētā sliežu līnija, kur, kā jau minēju, estipoisi sagrūž savas preces uzglabāties. Stacijas ēka savulaik bijusi ļoti grezna un pievilcīga, bet pēc dzelzceļa līnijas izdemolēšanas 1944. gadā, tā savu spožumu pamazām ir zaudējusi.
Valkas šaursliežu dzelzceļa stacija 1927.g.

Valkas šaursliežu dzelzceļa stacija 2013.g.
Pirms dažiem gadiem tur vēl dzīvojuši cilvēki, bet tagad tā ir izdemolēta un pamesta likteņa varā. Neko vairāk par bomžiem, žurkām vai igauņu dzelzceļu vagoniem tur satikt nevar...

Tālākais ceļš ved ārpus Valkas pilsētas robežām pa dzelzceļa stigu, kura diezgan labi saglabājusies.Vietām, pie rūpniecības uzņēmumiem, vēl redzamas sliedes. kas gan ir platsliežu. Tālāk ārpus Valkas robežām stigas stāvoklis vērtējams dažādi - vietām var iet kā pa maģistrāli, vietām jālien cauri brikšņiem. Tomēr tas ir tā vērts, jo tālāk ir atrodamas vēl vairākas gana iespaidīgas dzelzceļa caurtekas, no kurām īpaši viena - Kailā sila caurteka - pārsteidz ar savu grandiozumu un pievilcību. Tur arī atradu vienu slēpni jeb geokešu, kurš gan bija paslēpts ārkārtīgi vieglā vietā, bet grūtāk ir atrast pašu caurteku, nevis slēpni.
Kailā sila dzelzceļa caurteka
Nelielā attālumā no šīs caurtekas iespējams atrast vēl dažas citas. Arī tiltu atliekas un brašs dzelzceļa valnis nav nekur tālu. Turpinājumā vēl daži foto attēli ar dažādiem brīnumiem Valkas mazbānīša līnijā.


Stiga netālu no Valkas
Redzēt pa ceļam var tiešām daudz ko - ne tikai daudzveidīgos egļu un priežu stumbrus, bet arī dzelzceļa stigu, Pedeles muižu un dzelzceļa robežstabiņus, kas šeit saglabājušies kopš pagājušā gadsimta 20. un 30. gadiem. Viens no tādiem attēlā zemāk pa kreisi. Jau īsā ceļa posmā vien izdevās atrast ne vienu vien šādu eksemplāru un ir aizdoma, ka varētu atklāt vēl kādu jaunu, ejot kārtīgā veču ekspedīcijā (nekādas diskriminācijas, tikai diskrētums)...

Patīkams pārsteigums bija manis vēl neredzētais senais robežakmens (vai arī bija cita funkcija?) ar gadaskaitli "1794", kuru zina tikai vietējie. Kā apskates objekts man tas likās nu ļoti interesants. Pēc ekspedīcijas papētīju internetā, tur nav nekādu ziņu par šo akmeni. Ā, nu re - tagad ir :)





 Attēlā pa kreisi redzama dzelzceļu būvnieku atstātā zīme uz Kailā sila caurtekas sienas, uz kuras reiz bijis skaidri salasāms augšā "1937" un lejā visdrīzāk "NIVELĒŠANA".
Nešaubos, ka dažādu objektu, ko es vēl neesmu redzējis, šajā dzelzceļa  līnijā ir vēl daudz, jo es paguvu apsekot tikai Valkas apkārtni.

Dzelzceļa robežstabs
Suncīšus, braucot pa stigu, laimīgā kārtā negadījās sastapt, tos satiku pēc tam, kad ar velosipēdu devos uz Kārķu un Naukšēnu pusi. Šādā virzienā devos manāma laika trūkuma dēļ, jo pēc maniem aprēķiniem klāt bija gada teju tumšākais laiks - novembra beigas -, kad saule riet gana agri, lai, ejot pa dzelzceļa stigu, pēkšņi attaptos tumšā mežā, tālu no civilizācijas.



Suncīši... Kas gan ir ganīšanās ar savu velosipēdu pa svešām teritorijām bez šiem lieliskajiem un astainajiem radījumiem, kuri tā vien gaida mani it visur? Tur to bija miljoniem, un viņi rīkojās ellīgi organizēti! Varētu domāt, ka viņi uzpeidžerē viens otram un saka "Eu, vecais, reku svaiga  gaļa brauc! Aizej pačeko, tāds uz sarkanbalta feļļa ripo pa zeminieku..." Neviens pagasta suns mani nebija neredzējis un neaprējis.
Nepatika šīs aktivitātes, tik ātri nebiju braucis sen. Laikam nevajadzēja novirzīties no dzelzceļa stigas, tur suņu točna nav.

NOBEIGUMS.

Tātad, neliels ieskats par Valkas - Rūjienas šaursliežu dzelzceļa līnijas pašreizējo stāvokli ir gūts. Iespējams, tas padevies nedaudz haotisks, jo bilžu atlase bija nežēlīga; ir daudz lielisku bilžu, ko šeit ielikt, bet pārējās sekos pēc pilna apsekojuma jau drīzumā!

Galvenā informācija interesentiem:

Ekspedīcijas starts: 22. martā 7:55 vai 9:35 no Valmieras AO (auto-ostas)
Ekspedīcijas finišs: 23. martā Valmieras AO 15:30-17:30.

Uz Valku braucam ar autobusu, kura izmaksas pirmajiem 4-5 interesentiem esmu gatavs nosegt. Parūpēšos arī par prīštikiem un garšīgiem dzērieniem.
No Valkas uz Rūjienu ejam pa vai gar dzelzceļa stigu, iečekojot visu, kas ir interesants un izvietojot slēpņus jeb geokešus (mans papild-uzdevums). Nakšņojam maršruta vidusdaļā, kur bez žēlastības forsējam Acupīti un esam Dieva pamestā nostūrī, kur ir dažas pamestas mājas un estētiska atpūtas vieta telšu celšanai.

Otrajā dienā turpinām ceļu uz Piksāriem, Naukšēniem un Rūjienu, kas ir ekspedīcijas galapunkts. Čekojam visu, kas ir saglabājies un nav saglabājies, apkārtnē ir dažādi objekti, kas ne visi saistīti ar dzelzceļu.
Pēdējais attēls - aptuvenais maršruts un galvenie objekti:

Ar sarkanu atzīmēti mazbānīša līnijas posmi, kuri mūsdienās netiek ekspluatēti kā satiksmes ceļi.

Kas jāņem līdzi?
- Veselais saprāts.
- Ēdamais (var arī šprotmaizes, zefīrus un citas figņas, tomēr labāk uzticēties kam štengrākam!).
- Dzeramais (bez tā nevar, 2L ūdens uz katru būtu OK, par gardāku dziru es varu parūpēties, ievērojot mērenību un diskrētumu).
- Telts un guļammaiss (man ir tikai 2vietīgā telts, kur vēsi  var 3 cilvēki sagulēt).
- Nauda atpakaļceļam (3-4 EUR).
- Prīštiki.

Tas pagaidām arī viss. Ja kādam ir interese pievienoties man šajā ekspedīcijā, padodiet man ziņu jebkurā iespējamā veidā! ;)
Saudzējiet sevi un tiekamies drīz!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru