Cienījamie lasītāji un lasītājas,
Izsludinu kārtējo (3.) mazbānīša ekspedīciju, kurā drīzumā vēlos doties! Laipni lūgti pievienoties! Plānotie datumi ir 22.-23. marts (atkarīgs no laikapstākļiem, bet man pofig laikapstākļi). Tikai japāņu iebrukums, Vityaz uzvara Gagarina kausā un sals varēs mani apturēt! Tāpēc šie datumi paliek spēkā, ja nelīs. Vispirms neliels ieskats:
Kādu laiku atpakaļ solīju parādīt, kas labs sagaidāms mazbānīša ekspedīcijā pa Vidzemes tālajiem ziemeļiem. Maķenīt ieskatu esmu guvis, tomēr galvenā ekspedīcijas daļa vēl tikai priekšā! Šajā rakstā dalīšos ar līdz šim gūtajiem iespaidiem, jo šī dzelzceļa līnija ir vēl interesantāka par iepriekšējo (aprakstu par Smiltenes - Ainažu mazbānīša ekspedīciju var atrast šeit: http://johncimze.blogspot.com/2012/11/ekspedicija-cimze-un-mazbanitis.html ).
Kas tad sagaidāms šoreiz, par to turpinājumā ;)
Kur gadījies, kur ne - pērnā gada rudenī jau 2reiz pabiju Latvijas - Igaunijas robežpilsētā Valkā (nebūtu igauņi nožīdojuši Valkas vēsturisko centru, nebūtu robežpilsēta), kur iepazinos ar lieliski saglabājušos dzelzceļa infrastruktūru. Varen interesanti vispār, jo Valkā savulaik bijis šaursliežu dzelzceļa un platsliežu dzelzceļa krustpunkts, tātad varen nozīmīgs tirdzniecības un satiksmes centrs. Bānītis, par kuru šeit ir runa, kursēt sācis jau 1897. gadā un savu darbību pārtraucis 1944. gadā pēc vācu armijas atkāpšanās, jo cieta reti lielus postījumus un vairs netika atjaunots.
Caurteka Valkas pilsētā |
2. pasaules karā uzspridzinātais dzelzceļa tilts |
No šejienes līdz Valkas šaursliežu dzelzceļa stacijai nokļūt nav grūti un, lai to neizdarītu, ir jābūt topogrāfiskajam pamuļķim, kurš apmaldās starp divām (nevis trijām) priedēm, jo līdz pat vecajai stacijas ēkai ved joprojām ekspluatētā sliežu līnija, kur, kā jau minēju, estipoisi sagrūž savas preces uzglabāties. Stacijas ēka savulaik bijusi ļoti grezna un pievilcīga, bet pēc dzelzceļa līnijas izdemolēšanas 1944. gadā, tā savu spožumu pamazām ir zaudējusi.
![]() |
Valkas šaursliežu dzelzceļa stacija 1927.g. |
Valkas šaursliežu dzelzceļa stacija 2013.g. |
Tālākais ceļš ved ārpus Valkas pilsētas robežām pa dzelzceļa stigu, kura diezgan labi saglabājusies.Vietām, pie rūpniecības uzņēmumiem, vēl redzamas sliedes. kas gan ir platsliežu. Tālāk ārpus Valkas robežām stigas stāvoklis vērtējams dažādi - vietām var iet kā pa maģistrāli, vietām jālien cauri brikšņiem. Tomēr tas ir tā vērts, jo tālāk ir atrodamas vēl vairākas gana iespaidīgas dzelzceļa caurtekas, no kurām īpaši viena - Kailā sila caurteka - pārsteidz ar savu grandiozumu un pievilcību. Tur arī atradu vienu slēpni jeb geokešu, kurš gan bija paslēpts ārkārtīgi vieglā vietā, bet grūtāk ir atrast pašu caurteku, nevis slēpni.
Kailā sila dzelzceļa caurteka |
Stiga netālu no Valkas |
Attēlā pa kreisi redzama dzelzceļu būvnieku atstātā zīme uz Kailā sila caurtekas sienas, uz kuras reiz bijis skaidri salasāms augšā "1937" un lejā visdrīzāk "NIVELĒŠANA".
Nešaubos, ka dažādu objektu, ko es vēl neesmu redzējis, šajā dzelzceļa līnijā ir vēl daudz, jo es paguvu apsekot tikai Valkas apkārtni.
Dzelzceļa robežstabs |
Suncīšus, braucot pa stigu, laimīgā kārtā negadījās sastapt, tos satiku pēc tam, kad ar velosipēdu devos uz Kārķu un Naukšēnu pusi. Šādā virzienā devos manāma laika trūkuma dēļ, jo pēc maniem aprēķiniem klāt bija gada teju tumšākais laiks - novembra beigas -, kad saule riet gana agri, lai, ejot pa dzelzceļa stigu, pēkšņi attaptos tumšā mežā, tālu no civilizācijas.
Suncīši... Kas gan ir ganīšanās ar savu velosipēdu pa svešām teritorijām bez šiem lieliskajiem un astainajiem radījumiem, kuri tā vien gaida mani it visur? Tur to bija miljoniem, un viņi rīkojās ellīgi organizēti! Varētu domāt, ka viņi uzpeidžerē viens otram un saka "Eu, vecais, reku svaiga gaļa brauc! Aizej pačeko, tāds uz sarkanbalta feļļa ripo pa zeminieku..." Neviens pagasta suns mani nebija neredzējis un neaprējis.
Nepatika šīs aktivitātes, tik ātri nebiju braucis sen. Laikam nevajadzēja novirzīties no dzelzceļa stigas, tur suņu točna nav.
NOBEIGUMS.
Tātad, neliels ieskats par Valkas - Rūjienas šaursliežu dzelzceļa līnijas pašreizējo stāvokli ir gūts. Iespējams, tas padevies nedaudz haotisks, jo bilžu atlase bija nežēlīga; ir daudz lielisku bilžu, ko šeit ielikt, bet pārējās sekos pēc pilna apsekojuma jau drīzumā!
Galvenā informācija interesentiem:
Ekspedīcijas starts: 22. martā 7:55 vai 9:35 no Valmieras AO (auto-ostas)
Ekspedīcijas finišs: 23. martā Valmieras AO 15:30-17:30.
Uz Valku braucam ar autobusu, kura izmaksas pirmajiem 4-5 interesentiem esmu gatavs nosegt. Parūpēšos arī par prīštikiem un garšīgiem dzērieniem.
No Valkas uz Rūjienu ejam pa vai gar dzelzceļa stigu, iečekojot visu, kas ir interesants un izvietojot slēpņus jeb geokešus (mans papild-uzdevums). Nakšņojam maršruta vidusdaļā, kur bez žēlastības forsējam Acupīti un esam Dieva pamestā nostūrī, kur ir dažas pamestas mājas un estētiska atpūtas vieta telšu celšanai.
Otrajā dienā turpinām ceļu uz Piksāriem, Naukšēniem un Rūjienu, kas ir ekspedīcijas galapunkts. Čekojam visu, kas ir saglabājies un nav saglabājies, apkārtnē ir dažādi objekti, kas ne visi saistīti ar dzelzceļu.
Pēdējais attēls - aptuvenais maršruts un galvenie objekti:
Ar sarkanu atzīmēti mazbānīša līnijas posmi, kuri mūsdienās netiek ekspluatēti kā satiksmes ceļi.
Kas jāņem līdzi?
- Veselais saprāts.
- Ēdamais (var arī šprotmaizes, zefīrus un citas figņas, tomēr labāk uzticēties kam štengrākam!).
- Dzeramais (bez tā nevar, 2L ūdens uz katru būtu OK, par gardāku dziru es varu parūpēties, ievērojot mērenību un diskrētumu).
- Telts un guļammaiss (man ir tikai 2vietīgā telts, kur vēsi var 3 cilvēki sagulēt).
- Nauda atpakaļceļam (3-4 EUR).
- Prīštiki.
Tas pagaidām arī viss. Ja kādam ir interese pievienoties man šajā ekspedīcijā, padodiet man ziņu jebkurā iespējamā veidā! ;)
Saudzējiet sevi un tiekamies drīz!
Nepatika šīs aktivitātes, tik ātri nebiju braucis sen. Laikam nevajadzēja novirzīties no dzelzceļa stigas, tur suņu točna nav.
NOBEIGUMS.
Tātad, neliels ieskats par Valkas - Rūjienas šaursliežu dzelzceļa līnijas pašreizējo stāvokli ir gūts. Iespējams, tas padevies nedaudz haotisks, jo bilžu atlase bija nežēlīga; ir daudz lielisku bilžu, ko šeit ielikt, bet pārējās sekos pēc pilna apsekojuma jau drīzumā!
Galvenā informācija interesentiem:
Ekspedīcijas starts: 22. martā 7:55 vai 9:35 no Valmieras AO (auto-ostas)
Ekspedīcijas finišs: 23. martā Valmieras AO 15:30-17:30.
Uz Valku braucam ar autobusu, kura izmaksas pirmajiem 4-5 interesentiem esmu gatavs nosegt. Parūpēšos arī par prīštikiem un garšīgiem dzērieniem.
No Valkas uz Rūjienu ejam pa vai gar dzelzceļa stigu, iečekojot visu, kas ir interesants un izvietojot slēpņus jeb geokešus (mans papild-uzdevums). Nakšņojam maršruta vidusdaļā, kur bez žēlastības forsējam Acupīti un esam Dieva pamestā nostūrī, kur ir dažas pamestas mājas un estētiska atpūtas vieta telšu celšanai.
Otrajā dienā turpinām ceļu uz Piksāriem, Naukšēniem un Rūjienu, kas ir ekspedīcijas galapunkts. Čekojam visu, kas ir saglabājies un nav saglabājies, apkārtnē ir dažādi objekti, kas ne visi saistīti ar dzelzceļu.
Pēdējais attēls - aptuvenais maršruts un galvenie objekti:

Ar sarkanu atzīmēti mazbānīša līnijas posmi, kuri mūsdienās netiek ekspluatēti kā satiksmes ceļi.
Kas jāņem līdzi?
- Veselais saprāts.
- Ēdamais (var arī šprotmaizes, zefīrus un citas figņas, tomēr labāk uzticēties kam štengrākam!).
- Dzeramais (bez tā nevar, 2L ūdens uz katru būtu OK, par gardāku dziru es varu parūpēties, ievērojot mērenību un diskrētumu).
- Telts un guļammaiss (man ir tikai 2vietīgā telts, kur vēsi var 3 cilvēki sagulēt).
- Nauda atpakaļceļam (3-4 EUR).
- Prīštiki.
Tas pagaidām arī viss. Ja kādam ir interese pievienoties man šajā ekspedīcijā, padodiet man ziņu jebkurā iespējamā veidā! ;)
Saudzējiet sevi un tiekamies drīz!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru